Welkom bij Koninklijke Dekker

TUIN INDIVIDUALISEERT

Artikel Houtwereld

Tuinhout & deckings

Het afgelopen tuinseizoen was goed. Er zijn overduidelijke trends, ook voor het seizoen van 2017. De verdere individualisering is op veel fronten terug te vinden, standard verliest steeds meer terrein. De grote spelers noemen verder eensgezind een toenemende belangstelling voor composietmateriaal, waarvan steeds betere kwaliteiten beschikbaar zijn en die in toenemende mate op echt hout lijken. Opvallend is de sterk groeiende populariteit van douglas, dat merendeels onbehandeld blijft. Vergrijsd, verouderd, zwart en wit: het blijft eveneens trendy.

Tuinhoutspecialist Koninklijke Dekker verwachtte in verband met de toenemende woningverkopen over het afgelopen tuinseizoen een forse omzetstijging ten opzichte van vorig jaar.

Robbert Jan Dekker: “Dat viel aanvankelijk wat tegen, wij denken vooral door het slechte voorjaar. Later in het seizoen is het wel goed gekomen en ook nu, eind september, loopt het nog aardig door. Alles bij elkaar zullen de resultaten in lijn liggen met vorig jaar.” Belangrijke stijgers van afgelopen jaren zijn composietproducten. “Dat is flink aan het toenemen. We zien dat nu al bij de voorverkoop voor komend jaar. Ook bij particulieren is hout-kunststofcomposiet inmiddels veel bekender dan een aantal jaren geleden.”

Dekker voert twee eigen merken in diverse uitvoeringen, bij beide is de verhouding houtstof/ kunststof 50/50. “Er zijn nu kwalitatief veel betere producten op de markt en de uitstraling daarvan is een stuk ‘natuurlijker’. Door toevoegingen van onder andere UVstabilisatoren worden betere resultaten geboekt op het gebied van kleurechtheid; ons assortiment is al een aantal jaren kleurvast. Verbeteren van de producten is een doorlopend proces.” Dekker richt zich – uitgaand van ‘good’, ‘better’, ‘best’ – op alle markten, ook met composietproducten.

“We hebben de plank met holle kamers voor het lagere marktsegment, de semi-massieve planken met ronde gaten gericht op het middensegment en de massieve planken voor het hogere. De sterkste groei zit in de plank met kamers, al komt het hogere marktsegment nu wel meer in beweging.”

MIX AND MATCH Het nieuwe schuttingenprogramma van Dekker is voor een aanzienlijk deel gericht op het zelf samenstellen van de elementen. Robbert Jan Dekker: “Ons ‘Mix and Match’- concept is flink uitgebreid. Klanten hebben onder andere de keuze uit diverse houtsoorten, waaronder douglas en jatoba, aluminium, glas en uitvoeringen in verschillende kleuren. De groei van douglas zal verder doorzetten, denken wij. De vuren- en grenenhouten schutting duikelt naar beneden ten faveure van douglas, passend bij de trend naar het natuurlijke. Composietmaterialen nemen ook bij schuttingen een belangrijke plek in: er zijn veel (aansluit)mogelijkheden beschikbaar en het verkochte volume groeit met het jaar.”

Verder wil Dekker sterker inzetten op de combinatie van beton en naaldhout. “Verduurzaamd naaldhout is dan vaak niet meer groen van kleur, maar bruin. Daarnaast is er de mogelijkheid van transparant verduurzaamd vuren. Dit bestaat al wat langer, maar is best een stap. Consumenten associëren groen met verduurzaamd hout, niet met transparant. Toch lijkt de markt er nu rijp voor. Ook lichtgrijs impregneren – het hout is dan als het ware al vergrijsd – is een duidelijke trend”, signaleert Dekker. “Verder zijn we een paar jaar geleden begonnen met volledig wit afgelakte schermen. Hoewel iedereen het afraadde, loopt het prima. Bij schuttingen zien we vaker natuurlijke elementen, zoals draadmatten waar dan meestal planten tegenaan groeien. Ook dat is een ontwikkeling weg van ‘het hok achter het huis’.”

Met name in de grote steden versterkt de ‘verstening’ van tuinen de afwateringsproblemen bij extreme regenbuien. “(Lokale) overheden adviseren als onderhoudsarme optie in de strijd hiertegen onder andere het gebruik van houten vlonders.”

INDIVIDUALISERING Robbert Jan Dekker vervolgt: “Vanuit de toenemende aandacht voor duurzaamheid is er weer een tendens naar meer houtgebruik. Terwijl jarenlang alleen maar is geschrapt in bijvoorbeeld de programma’s houten vlonderdelen, is er nu weer meer interesse in hardhouten delen. Hout keert eveneens in tuinmeubilair terug, dit uiteraard afgezien van meubels in steigerhout die lange tijd ongekend populair waren. Onze indruk is dat deze hype over het hoogtepunt heen is en volgend jaar voeren we alleen nog de zogenaamde vintagetinten: de grijzige tinten blijven in trek. Met onbehandeld steigerhout stoppen we met ingang van komend seizoen.” De Zuid-Amerikaanse hardhoutsoort garapa is gebruikt voor het meubelprogramma Trinidad, dat zich kenmerkt door lage banken en stoelen met waterbestendige bekleding en is geprodu-ceerd in Dekker’s fabriek in Bolivia. Onver-anderd is de groeiende populariteit van losse, meestal overdekte veranda’s evenals uit- en aanbouwen. “Dit is dankzij het sterk vereenvou-digde vergunningenbeleid stukken gemakkelij-ker geworden. Tevens past het bij de trend naar individualisering. We hebben standaardmodu-len op de plank li ggen, die aardig door lopen. Het bestellen van douglas door klanten die hier vervolgens de bouwwerken van maken, stijgt echter enorm”, aldus Dekker. Belangrijkste klanten voor Dekker’s tuinpro-ducten zijn specialisten op het gebied van tui-nen. Daaronder vallen tuincentra en specialis-ten in uit- en aanbouwen en ‘houtoplossingen’ in Nederland, Duitsland, België en Frankrijk. “Internethandel is daarbij heel belangrijk ge-worden. Ook wij merken hier een ongelooflijke groei in. Dit hangt samen met de ontwikkeling naar een veel klantspecifiekere aanpak van voorraad houden, orders samenstellen en distribueren. Onlangs openden we in verband hier-mee een nieuw distributiecentrum.” Het is zeker in een aanloopfase niet altijd een-voudig om deze arbeidsintensievere werkwijze ook nog winstgevend te maken, onderstreept Dekker, die het overigens wel een interessante en leuke ontwikkeling vindt. “Waar het in de handel steeds meer om draait is een combinatie van kwaliteit, leveringsbetrouwbaarheid en snelheid van leveren. Wie hierin niet mee kan komen, verliest zijn bestaansrecht.”

 

Houtwereld thema-artikel 2016

Over Martijn Borgsteede